Iværksætterbeundring: Hannah Løffler Schmidt

27.02.2018

Hannah på kontor i Social ZooHvordan startede det hele?

"Jeg har lavet TV i mange år, og jeg havde netop besluttet mig for at blive selvstændig sammen med en gammel veninde. Så møder jeg Pernille Teisbæk (blogger, red.) til en påskefrokost sammen med nogle fælles bekendte, og vi kommer til at sidde ved siden af hinanden. Jeg syntes faktisk, at det var lidt fjollet, det hun lavede. Jeg syntes, at Pernille som person var spændende, men jeg havde helt klart en holdning til det, at hun havde en blog. Hun var på daværende tidspunkt lige stoppet på Eurowoman og havde haft sin blog, Look de Pernille, i et lille års tid. Jeg havde ikke den store indsigt i den verden, men vi kom til at diskutere blogmediet en del, og hun syntes, at jeg havde en anderledes tilgang til det hele. Så spurgte hun mig efterfølgende, om jeg ikke ville være hendes agent. Jeg havde på det tidspunkt aldrig skænket det en tanke, at jeg skulle være nogens agent. Det var ikke lige den karrierevej, jeg havde planlagt. Men hun var stædig og blev ved at med at spørge mig, og så tænkte jeg til sidst, okay, vi giver den et skud. Det blev starten på et rigtig godt parløb."

Faktaboks:

Hvad er influencer marketing?

Influencer marketing er en form for marketing, der fokuserer på særlige personligheder, der har indflydelse på særlig målgruppe. Her etablerer en virksomhed et samarbejde med eksempelvis en livsstilsblogger, der betales for at lave en omtale af et givet produkt på deres blog eller et andet medie.

 

Hvordan blev Social Zoo så til?

"De følgende år fik vi banket et rigtig godt brand op omkring Look de Pernille og fik ret hurtigt godt fat i udlandet. Her var de betalte samarbejder med livsstilsbrands mere udbredte, og det gav nogle helt andre muligheder for at drive en blog som forretning. Der kom rigtig mange henvendelser fra kunder, der gerne ville lave projekter sammen med Pernille, men det var ikke lige til, fordi Look de Pernille var et nichebrand, der koncentrerede sig mest om mode. Vi kunne altså ikke sige ja til hvem som helst. Vi skævede igen til udlandet, hvor man allerede havde agenturer, der tog sig af influencer marketing professionelt og så en mulighed der for det danske marked. Det blev startskuddet på Social Zoo, som vi etablerede i 2015, samtidig med at jeg fødte min søn. Vi ville gerne lave et firma, som kunne stå for administrationen af andre profiltyper end Pernilles og som sideløbende kunne tilbyde konsulentopgaver for livsstilsbrands. Og det er altså også det, vi laver i dag."

Hvordan mærker du din passion?

"Jeg mærker den nok mest gennem det faktum, at jeg aldrig ikke arbejder. Jeg kan ikke lade være. Jeg får hele tiden idéer til, hvilke opgaver vores profiler skal tage, og det bliver på mange måder meget personligt. Det gør det svært at lægge arbejdet på hylden, selvom jeg ikke er på kontoret. Og så får jeg også en kæmpe tilfredsstillelse i at se, at vores profiler lykkes med det, de laver. Det har jeg jo også en andel i. Pernilles eget brand, som vi har arbejdet på i så mange år, har også været en stor passion for mig. At hun fortsat kan skabe de resultater, hun gør med sin profil og lande de samarbejder, hun gør, det er jeg enormt stolt af. Vi bruger rigtig meget tid på de otte andre profiler, vi har i stald hos Social Zoo. De er influencers inden for forskellige områder af livsstil, og vi er ret bevidste om, at vi ikke skal repræsentere flere på stående fod. Der går rigtig meget tankevirksomhed til at overveje, hvordan de her profiler kan udvikle sig på den bedste måde. Også af hensyn til de kommercielle projekter, som betaler regningerne. Her er det vigtigt, at vi som agenter sørger for at skabe resultater, der er rigtig gode."

Hannah Løffler Schmidt og Pernille TesibækHvad driver dig videre, når du møder modstand?

"Jeg møder meget modstand i det daglige. Man skal ikke kimse ad at være agent. Der er mange ting, der skal løses fra dag til dag. Efterhånden har jeg så meget erfaring inden for det her felt, at det nok er den, der driver mig videre. Jeg ved, hvad jeg skal gøre, og hvad jeg ikke skal gøre for at komme i mål med vores projekter. Det handler nok også om, at jeg har tillid til, at jeg godt kan lytte til min mavefornemmelse og stole på, at det er den rigtige. Det har jeg prøvet så mange gange før. Den allerstørste udfordring vi har haft med at stable Social Zoo på benene er nok, at vi er kvinder, der gerne vil have børn. Vi har begge haft helt små børn i de første år af virksomhedens tilblivelse. Det har da været vanvittigt hårdt. Både fordi vores virksomhed var i en vigtig vækstfase, men også fordi der er foregået så mange private ting sideløbende med. Pernille skulle giftes og renovere hus, og så er man bare tvunget til at prioritere lidt anderledes. Det har også gjort, at vi har udviklet os personligt i vores relation til hinanden. Det var rigtig godt for vores samarbejde, da Pernille fik sin søn, for før det havde hun ikke samme forståelse for, hvordan mit liv var. Det har gjort vores samarbejde og venskab stærkere."

Hvad drømmer du om for Social Zoo?

"Vi har store drømme. Vi er lige nu i en proces, hvor vi kigger meget internationalt og håber at kunne finde flere spændende kunder i udlandet. Vi vil gerne være the go-to-place, når det kommer til influencer marketing, og allerede nu har vi mange svenske kunder. Vi elsker at have danske kunder, men uden for landets grænser er der mere økonomisk højt til loftet, og det gør bare, at projekterne bliver rigtig sjove og leverer flotte resultater. Vi er dog stadig i en opstartsfase og prøver rigtig mange ting af. Det giver en vis selvindsigt også, at man ind i mellem rammer ved siden af med noget. Vi er meget ærlige over for hinanden og er ikke bange for at tale om, hvad vi skal gøre med vores resurser, og hvordan vi fordeler rollerne bedst."

Hvis ikke du havde skabt Social Zoo, hvad havde du så lavet?

"Hvis du spørger folk omkring mig, vil de sige, at Hannah altid ville være direktør. Lige siden jeg var lille, ville jeg være direktør, men jeg vidste ikke for hvad. Jeg er typen, der har været elevrådsformand altid, og den rolle har jeg altid haft det godt med. Og den har jeg så fået nu, endda i mit eget firma. Jeg elsker at tænke i strategier og rykke på processer, og hvis jeg ikke havde været i Social Zoo havde det nok været et andet firma i den kreative branche."

Hannah Løffler Schmidt Social ZooHvad gør du for at finde en balance mellem iværksætteriet og hjemmelivet med familien?

"Det gør utroligt stor gavn, at min mand laver noget helt andet, end jeg gør. Han er blikkenslager på Rigshospitalet og har nogle gode arbejdstider, og det gør at tingene kan gå op i det daglige. Det er nemt for mig at have et crazy arbejdsliv, fordi han er der så meget. Men jeg går også meget op i at holde fri, når jeg holder fri. Når vi holder ferie og tager i sommerhus, så er telefonen på flight mode, og jeg logger ind i mellem af min Instagram-konto for at få ro i hovedet. Selvom Instagram for mange er forbundet med at slappe af og finde inspiration, er det arbejde for mig, og jeg får konstant idéer, når jeg scroller igennem mit feed. Hvis Pernille, Barbara (partner i Social Zoo, red.) eller jeg kommer på en god idé, så skeler vi ikke altid lige til, om det er søndag, inden vi skriver rundt, og derfor er det vigtigt for mig at trække stikket helt."

Hvilke råd vil du selv give til andre, der vil i gang med iværksætteriet?

"Mange forsøger at definere alt, hvad de vil fra start af. I virkeligheden har jeg erfaret, at du skaber tingene undervejs. Tit starter man ét sted og ender et helt andet. Vi startede eksempelvis kun med Pernilles blog, og nu laver vi større kreative samarbejder med livsstilsbrands, som vi nok ikke havde forudset at arbejde for. Find nogen, som kan noget andet, end dig selv og sørg for at I kan arbejde tæt sammen mod et fælles mål. Jeg er gammel RUC’er, så jeg mener selvfølgelig, at man løfter bedst i flok, og man må altså have nogen, man kan dele succes og nedtur med."

Kan du beskrive 2018, som du gerne ser det, med ét stikord?

"Udfordrende. Jeg synes, det er spændende, at vi er så meget i proces, at vi selv skal forme, det vi laver. Det må ikke blive for statisk. Så ville vi kede os alle. Vi kan godt lide at være forpustede, faktisk."

Andreas iværksætter-forelskelse

Hvordan startede det hele? "Rudolph Care udspringer af den oplevelse jeg havde i 2006, hvor...

Mix en maske

Rens og peeling Bland Acai Facial Scrub Mask og Acai Cleansing Foam for at få en ansigtsmaske, der...
Share on: