Massageguide til dig selv

09 januar 2018
Kan man overhovedet massere sig selv, tænker du? I allerhøjeste grad, siger zone-ekspert Katrine Birk, der her giver dig de bedste punkter til mere energi, friske øjne og bedre søvn.

Massageguide til dig selv med Rudolph Care

Måske læste du vores guide til babymassage i november og sad og blev lidt misundelig over al den lækre massage som baby skulle have (hvis ikke, så giv det lige et kik her)? Nu er det din tur! Vores holistiske zoneterapi- og massage-ekspert Katrine Birk giver dig de bedste punkter, du selv kan trykke og massere. Frem med din Body Oil eller Body Balm – det bliver dejligt.

 

Katrines selvmassage-tips

Katrine siger, at der egentlig ikke er regler, men at det handler om at mærke efter, når du giver dig selv zoneterapi. Hvis punktet føles ømt, så er det godt, men det må ikke gøre decideret ondt. Lyt til kroppen, for det er her magien sker. Der er dog tre gode råd, du skal kende;

  1. Gør det symmetrisk. Din krop er symmetrisk og de gode punkter, du masserer skal derfor også behandles symmetrisk.
  2. Leg med trykket, når du masserer. Prøv at gøre det fast, pulserende eller i cirkler – du kan mærke, når det virker bedst.
  3. Brug noget lækkert creme, balm eller olie. Det gør det nemmere at massere godt ned i punkterne uden at irritere huden. Og så er det rart.

 

Førstehjælp til trætte typer

Hvis du er så træt, at du nærmest føler dig helt zombieagtigt, så skal du massere dine fødder. Jo, virkelig! Her er to gode greb:

Smør tæerne ind i Body Balm eller en anden fed creme, og stræk og vrik så tæerne frem og tilbage. Det er leddet mellem fod og tå, der skal vrikkes i gang. Punktet her rammer hals, nakke og selve hovedet, og vrikkeriet giver energi til netop disse områder. Nogle gang kan man være så træt og spændt omkring nakken, at man ikke føler at hovedet hænger fast på kroppen, og så er det her trick meget effektivt. Punktet her er også godt mod nakkespændinger og spændingshovedpine.

En anden måde at åbne op for energi – altså den grundenergi, der giver overskud til det hele og som også er en god gardering mod stress – er et punkt midt på undersiden af foden. Det skal du massere med en lille kugle eller en af de der puslespilsbrikker til helt små børn med et knop-håndtag på. Punktet ligger i krydset mellem den anden og tredje tå, tværs over foden. Træd på kuglen, som ligger på gulvet, og massér så punktet, mens du træder ned. Du vil mærke, når du rammer punktet. Leg lidt med trykket – fast, i cirkler eller pulserende. Du kan også bruge en finger, men med kuglen til hjælp, kan du have barnet på armen imens. Brug et par minutter eller fem på det. På hver fod.

 

Hjælp til trætte øjne

Hævede, trætte øjne behøver ikke at være en del af mor-uniformen. Put balm eller Facial Oil på to fingre, så de glider på huden og massér blidt på knoglen omkring øjnene. Lad dem glide indefra næseryggen, ud og op. Mange gange gør du det faktisk helt automatisk, når du er træt. Det er en god zone at massere når man er træt og lidt stresset, det åbner for en grundenergi og hjælper trætte øjne med at blive friske igen.

 

Massér din skulder i hånden

Du kan lindre ømme, trætte skuldre uden at involvere din mand eller andre i projektet. På ydersiden af din hånd, altså stykket under din lillefinger, hvor håndfladen bliver til overflade, der sidder skulderzonen. Når du masserer her, sender du energi til skulderleddet, så tryk og gnid her, hvis dine skuldre er trætte. Find de punkter, der er lidt ømme og tryk så lidt mere her. Det gør godt.

 

Sov som en baby

Alle, der har små børn, ved hvor vigtig søvn er. Og især ens egen. Som udgangspunkt kan du trykke på de samme punkter, som du trykker på din baby, når du vil hjælpe søvnen lidt på vej – se hvor, lige her. Men du kan også bruge et andet punkt, på din arm, som virker beroligende på nervesystemet – og dermed hjælper dig til at sove bedre. Punktet retter også op på hormonelle ubalancer. Punktet sidder i tre fingres bredde fra håndleddet, på lillefingersiden. Her kan du mærke et blødt punkt mellem knoglen og senen, og her skal du mærke efter hvor det er ømt, og så trykke relativt godt til. Du skal massere og trykke på punktet på begge arme, og gerne bruge et minut eller to på det.

 

Brug Body Balm til massage

Vores 3 favoritter til en god massage

God massage bliver endnu bedre når du bruger noget godt glidemiddel på huden. Her er vores (og Katrines) favoritter.

Acai Body Lotion – bedst til en kort massage, da cremen hurtigt absorberes af huden.

Acai Body Oil – god, hvis du godt kan lide, at det glider let og lækkert.

Acai Body Balm – perfekt, hvis du masserer i længere tid. Balmen lader hud mod hud glide uden for meget eller for lidt modstand.

 

 

massageguide til dig selv

Katrine Birk har arbejdet som alternativ behandler siden hun var 17 år, og har altid elsket at arbejde med babyer og børn. Hun bruger en kombination af forskellige teknikker – blandt andet akupressur, kranio-sakral terapi, zoneterapi, massage og healing – og elsker at lære fra sig. Det startede med nogle videoer på Youtube som blev delt og delt på Facebook af forældre, der kunne bruge hendes instruktioner og gode råd.

I dag har hun udgivet tre bøger om babymassage, som er spækket med gode råd og konkrete vejledninger til hvordan du kan trykke, massere og kramme din baby eller dit større barn til bedre søvn, en god fordøjelse og mere ro og harmoni. Og der er vist flere bøger på vej.

Du kan læse mere om Katrine og hendes dejlige babybøger her, og du kan følge hende på Instagram, hvor hun også deler gavmildt ud af sine gode råde og smittende humør.