Skal du giftes?

30.08.2017

Planlægning

Hvornår går man i gang, og hvor starter man?

Nogle starter år i forvejen, mens vi har planlagt alting på et par måneder. Som med mange andre ting, er det, hvad man gør det til, men vil man eksempelvis giftes i en særlig kirke eller holde festen et særligt populært sted, så er det en god idé at være i god tid. Jo mere tid, man har, jo bedre kan man også nusse om små, skægge deltaljer. Men når det er sagt, så vil jeg også gerne slå et slag for, at det andet også sagtens kan lade sig gøre, hvis man er fleksibel og tager det hele lidt som det kommer. Måske stedet eller fotografen eller noget tredje, man først havde udset sig er booket den dag, men så er der måske andre muligheder, ofte er det her man bliver opmærksom på gode løsninger, man ikke lige havde set først.

Da vi havde fundet vores sted, var det ikke ledigt den dag vi først havde tænkt os. Til gengæld kunne vi få det ugen før. Vi ringede til de allervigtigste venner og familie – altså, dem vi ikke ville holde bryllup uden, og da vi havde tjekket, at alle kunne den dag, bookede vi location, og så tog vi resten derfra.

Det er jo underordnet om man starter med at udvælge en dato eller et sted, men begge dele er nødvendige for alt det andet, så det må på plads først.

 

Hvilke ting har været særlig vigtige for dig i din planlægning?

Vi var (heldigvis) begge to enige fra start om, at det essentielle for vores bryllup er vores venner og familie. Alle sammen. Inklusiv påhæng. Derfor bliver vi ret mange, og vi har så måtte tilrettelægge resten efter det. Men det er på sin vis også et godt sted at starte. Når man ved man bliver mere end 150 personer, så må man budgettere efter det. Der bliver eksempelvis ingen reception, for alle er der jo alligevel, så vi går mere eller mindre direkte til middagen. Folk skal selvfølgelig have dejlig mad og blive mætte, men det bliver ikke en 8-retters tallerkenservering. På samme måde har vi klippet en hæl og hugget en tå andre steder også. For os er det vigtigste, at det bliver et brag af en fest. Det glæder jeg mig til.

Jeg har været til de dejligste, langt mere intime bryllupper, hvor vi har været måske 40-50 personer og det har også været vidunderlige oplevelser. Her var det den ønskede location, der blev benspændet for hvor mange, der var plads til og så planlagde de pågældende par derudfra. Der er heldigvis så mange måder at gøre det på, og jeg tror aldrig, jeg har været til et dårligt bryllup. Det er altid magisk på sin egen måde.

 

Hvilke ting er kommet mest bag på dig i planlægningsprocessen?

Hvor mange små detaljer man skal være opmærksom på, når man står for alt selv. Altså det er jo skægt at vælge kage, menu, vin og den slags, men man skal også huske, at der skal være salt og peber på bordene, lys at komme i lysestagerne og så videre, og så videre og så videre. Der dukker nærmest noget nyt op hver dag, man lige skal tage stilling til om er en nødvendighed, og hvis ja, så skal den jo skaffes.

 

Set i bakspejlet – ville du have startet et andet sted?

Vi har gjort det på så kort tid, at der ikke har været megen kiggen tilbage. Vi havde dog en anden location på bedding først, der viste sig at være ret meget over vores budget, så et godt råd er, at være åben om, hvad I har at gøre godt med til den pågældende post og/eller spørge om ca. pris ret hurtigt. Så undgår man at spilde egen eller andres tid.

 

Hvem har du selv udfrittet for gode råd?

ALLE, jeg kender, der er blevet gift og/eller har været til bryllup. Jeg har fået så mange gode små og store råd på den måde, om alt fra bordplan, til dansegulv, til hvordan man får talt med flest muligt af ens gæster på dagen.

 

Påklædning 

Hvad med outfittet?

Jeg købte min kjole på udsalg på nettet fjorten dage efter min kæreste havde friet, så jeg må nok indrømme, at det var et noget impulsivt valg. Men omvendt, så vidste jeg bare, at det skulle være den kjole, da jeg så den, og det viste sig heldigvis også at holde stik, da jeg prøvede den på.

I forhold til sko, så ved jeg, at skal jeg have flade sko på, både for at understrege stemningen, men også fordi min kommende mand og jeg er lige høje (lave), og jeg ikke gider rage op over ham på alle billederne. Og så tænker jeg, at mine fødder også bliver glade for den beslutning.

Jeg synes, det er vigtigt at man - som altid - har noget på, man føler sig smuk og godt tilpas i. Selv ville jeg gerne have noget afslappet og sommerligt, men har du en eller anden vild kjoledrøm, du altid har drømt om at udleve, så er det da netop nu, du har chancen. Det samme gælder med accessories. Vil du gerne have diadem og slør på, så fyr den af. Lad være med at lytte til hvad der er ”årets brudetrends”, men vær lige den slags brud, du drømmer om.

Min kjole er faktisk ikke engang en brudekjole, og jeg regner bestemt med at bruge den igen også efter brylluppet.

 

Hvad er vigtigt for dig og dit look?

At det er afslappet, og at jeg ligner mig selv. På en rigtig god dag, altså. Sådan en, hvor man har sovet godt, håret spiller og man har god glød i huden.

 

 

Party Party 

 

Hvordan planlægger man en god fest?

Man gør det til sit eget, men tager udgangspunkt i nogle (eller alle) traditionerne. Hvis man skræller al ceremoni, taler, brudevals og så videre væk, så kan man risikere, at det bare føles som en rund fødselsdag, og ikke får den der særlige bryllupsstemning.

Vi skal først vies ved en lille, borgerlig ceremoni på stedet, og efterfølgende er der drinks og snacks og tapas – en art stående forret om man vil, hvor vi både får mulighed for at få taget billeder og tale med en masse af gæsterne, inden vi skal til bords. Så får folk også lidt at spise, så de ikke er skrupsultne (eller bliver for fulde…) inden selve middagen. Vi har også planlagt lidt forskellige udendørs aktiviteter og spil, som petanque, bordfodbold og den slags, i det lille intermezzo, for dem, der synes den slags er hyggeligt.

En anden ting er, at sørge for at folk sidder ved et godt bord. Så alle sidder med nogen de kender og som vi ved, at de hygger sig med. Det er ikke en jobsamtale eller første skoledag. Ens gæster behøver ikke partout skulle lære nye mennesker, som de måske aldrig ser igen, at kende. Man behøver ikke sidde sammen med den, man kom med, men man kan snildt sidde ved samme bord, sammen med flere man kender. Når der er god stemning ved bordene, så smitter det. Det er også derfor man skal sætte ‘de sjove’ sammen i stedet for at sprede dem ud og håbe på de kan få liv i den kedelige onkel.

En god toastmaster er også alfa og omega. For mange (og lange) taler kan aflive selv den bedste fest, og omvendt kan det også være gode og herlige indslag, hvor man lærer brudeparret bedre at kende. Det er selvklart ikke toastmasterens ansvar, hvad der bliver sagt eller sunget, men han eller hun kan strukturere talerne, afslå ‘last minute’ (fuldemands) taler og hyrde folk gennem aftenen. Vi har i invitationen skrevet, at eventuelle taler og indslag er velkomne, men at det skal være short & sweet og at de skal meldes til toastmasteren før brylluppet.

Senere sørger man for at dansegulv og spiseområde ikke er for langt fra hinanden, og endnu vigtigere; at baren er meget tæt på, hvis ikke direkte på, dansegulvet.

 

Hvordan imødekommer man gæster af forskellig slags – forældre, festaber, kollegaer?

Det væsentligste er, at folk har det rart, sidder godt (ikke noget med at plante mormor på en bænk), er mætte og tilfredse, ikke fryser eller lignende. Så går resten af sig selv. Det er et bryllup, og folk er næsten altid gode gæster til et bryllup. Men det er faktisk hyggeligt i opbrudsfasen efter maden, at der er kontakt mellem spiseområde og dansegulv. Så får de gamle lyst til at blive længere, fordi de stadig føler, de er med, og kan sidde og kigge på de unge.

Og hvad med musikken?

En god DJ eller et sejt band betyder alverden for selve festdelen senere på aftenen, så hvis den del er vigtig for jer, må man ikke nøjes med at køre playlister på telefonen eller give vennerne en halv time hver (med mindre de har en kick-ass musiksmag). Vi har hyret en DJ, som virkelig kan levere en fest. Og så ved jeg, at vores venner er med på den – til min 30-års fødselsdag stod alle på dansegulvet klokken 21.

 

Et bryllup er jo forbundet med en masse traditioner, som man kan omfavne eller ignorere. Har du gjort dig særlige tanker om klirren på tallerknerne og kysserækker når en af jer er på toilettet, taler og brudevals?

Ja mand! Vi skal have det hele med! Jeg synes selv, at det er både sjovt og kitschet og hyggeligt, når jeg er til bryllup. Vores bryllup bliver på mange områder meget afslappet og utraditionelt, så det, at vi holder fast i mange af traditionerne gør, at det alligevel føles som et bryllup. Nu skal jeg bare lige lære at danse brudevals…

 

Hvilke opgaver kan man uddelegere til andre?

Så mange som muligt. Såfremt folk vil hjælpe selvfølgelig, og man ikke selv er kammet helt over i bridezilla og kontrolfreak. Først og fremmest har min kæreste og jeg delt opgaverne ud mellem os, så vi begge har nogle ting, vi har hovedansvar for. Vi planlægger og aftaler selvfølgelig sammen, men så er der en, der er primus motor på delopgaverne. Vi har også fået hjælp fra venner og familie, som har haft lyst, til at hjælpe til. Jeg har eksempelvis ladet mine forældre om at vælge og bestille vin, vælge og bestille borde og stole, være tovholdere på at leje service og den slags. På den måde undgår man også at være det primære kontaktpunkt for alting. Mine veninder står for at dække op og pynte op på dagen, så jeg ikke selv skal stå og dække bord lige inden det hele går løs. Min kærestes lillebror står for baren og forloveren bygger den portal, vi skal vies under.

 

Frygter du at noget går galt?

Der er helt sikker noget der går galt, ikke spiller, eller bliver glemt. Sådan er det. Men helt konkret, så er jeg bange for at spilde på min kjole eller snavse den meget til med det samme… Vi skal være indenfor, men hvis vi kan være ude til vielsen, og umiddelbart efter, så ville det være fantastisk, derfor satser vi på, at vejrguderne er med os.

 

Og hvad så bagefter?

Så skal vi på Honeymoon i to uger. Vi skal med autocamper til den franske og spanske vestkyst og surfe.

 

Emilys egen blog deler hun gavmildt ud af tanker og konkrete løsninger til brylluppet. Det er næsten som at være med selv…. 

Foto: Emily Salomon og Stephanie Swann

 

A Hint of Summer

50 ml
345,00 kr.
Please wait..
 

Acai Body Lotion

100 ml
245,00 kr.
Please wait..

En gylden guide til sommerglød

A Hint of Summer
 

Acai Anti-ageing Serum

30 ml
795,00 kr.
Please wait..
 

Acai Anti-ageing Facial Oil

15 ml
795,00 kr.
Please wait..
 

Acai Eye Cream

15 ml
395,00 kr.
Please wait..
 

Acai Lip Balm

10 ml
165,00 kr.
Please wait..
Share on: