Testing, testing!

23.08.2017

"Et Rudolph Care produkt starter altid med en ide. En ide, der udspringer af et behov hos mig selv eller som jeg kan mærke, at kunderne efterspørger. Vejen til at blive et fuldgyldigt medlem af Rudolph Cares produktfamilie er lang. Det skal nemlig både være lækkert, effektivt og sikkert – og det lyder måske ikke af meget, men det er det.  

Det er egentlig let nok at lave en creme, der helt grundlæggende er okay og som lever op til vores certificeringer, men det er bare ikke nok for mig. Jeg vil have produkter, der præsterer. De skal være effektive og luksuriøse. Være mere end bare okay. Forbrugeren, og jeg selv, skal have en oplevelse af at få stillet et behov.

Da vi udviklede min elskede Body Lotion, var mit ønske en lotion, der skulle trænge hurtigt ind i huden, den skulle fugtmætte, altså smidiggøre huden, og den måtte ikke fedte. Det var en del modstridende ønsker, og det krævede, at vi tænke anderledes og kreativt i udviklingsprocessen.

Lige netop her, er min rolle vigtig, for jeg er med til at udfordre laboratoriet, og grænserne for hvad man tror, der kan lade sig gøre. Det var især tydeligt, da vi udviklede solcremerne og shampooerne. Kombinationen af certificeret, økologisk hårshampoo og den luksuriøse følelse af knitrende skum, velduft og efterfølgende velsiddende hår, som normalt er forbeholdt salonmærkerne, var ikke set før Herbal Mint Shampoo og Blossom Shampoo blev virkelighed. Vi knækkede koden – på lige dele stædighed og teknisk kunnen. 

Mit mål er ikke at Rudolph Care skal konkurrere med de alle andre grønne brands, men med hele den klassiske kategori af luksus skønhedspleje. Det brugte jeg selv dengang jeg tog Greenpeace-testen, og jeg var jo glad for produkterne, og lækkerhedsfølelse, der fulgte med dem. Desværre indeholder de bare noget, jeg ikke kunne leve med. Alt for meget skadelig kemi. Blandt andet er den silikone som man bruger til at gøre cremer fløjlsbløde og lækre, ikke noget, jeg har lyst til at udsætte hverken krop eller miljø for. Derfor besluttede jeg mig dengang til at jeg ville lave et alternativ. Jeg tænkte, at vi da måtte kunne finde andre ingredienser, der kan give samme følelse af luksus og lækkerhed.

 

For det skal ikke føles som et kompromis at bruge skønhedsprodukter som er naturlige eller fri for problematisk kemi - det skal være lige så lækkert. Endnu mere lækkert!

 

Det betyder dog også, at der nemt kan gå meget, meget lang tid fra ideen om et produkt bliver til fysisk, og godkendt, virkelighed. Vi har også prøvet at bruge halvandet år på noget, for så at lægge det på hylden. Vi måtte simpelthen droppe, at komme videre med produktet, fordi vi kunne ikke få det til at blive så godt, som vi ville. Så nu ligger det og venter indtil der måske kommer nogle nye råvarer, der kan noget andet, og som vi må bruge i forhold til vores certificeringer. De vanskeliggør nemlig mange ting, og hvor konventionelle skønhedsprodukter har hundredevis af ingrediensmuligheder, så har vi kun en brøkdel af disse. Cosmos-certificeringen betyder at de økologiske ingredienser er af højeste kvalitet og stammer fra bæredygtige forhold, og Svanemærket betyder at produktet, og altså også alle ingredienserne, belaster krop og miljø mindst muligt. Det besværliggør processen, men det gør den ikke umulig.

Helt lavpraktisk, så er det et langt forløb med produktprøver, tests og feedback, før et produkt bliver godkendt.

Jeg giver laboratoriet min ønsker til et bestemt produkt, med en masse anvisninger om hvad jeg vil have at det skal kunne, og så går de i gang med at formulere det. Når de er klar, får jeg prøver med forskellige udgaver af produktet med hjem, som jeg går i gang med at prøve af. Jeg skriver mine oplevelser ned mens jeg tester, og giver feedback til laboratoriet. De forfiner efter mine anvisninger, og laver nye prøver til mig. Denne frem-og-tilbage proces kan blive ved i lang tid.

Nogle ting har taget flere år. Body Lotion tog flere år at udvikle. Det samme med shampooerne, og den nye Mommy & Me balm, der har været næsten to år undervejs. Den skulle jo have været på hylderne, da Alfred var helt lille i 2015, men den var bare ikke helt på plads. Det var ikke nok for mig, at den var lækker at massere hans lille krop i, den skulle også kunne klare den røde numse og de tørre vinterkinder og mors ømme brystvorter. Oveni ville jeg også have den tjekket og godkendt af hele fire certificeringer, og det gjorde udvalget af ingredienser endnu snævrere. Derfor tog det næsten to år, og en masse tests på babynumser, før jeg var tilfreds. Og nu er jeg heldigvis meget tilfreds.

Mit badeværelse er fyldt med små hvide laboratorieprøver og afkrydsningsskemaer og jeg elsker det. Det roder helt uoverskueligt, men sådan må det være. Indtil vi får et hus med His & Hers badeværelse, så er det vilkårene. Og det lever jeg fint med.

Ting, tager lang tid at teste. Det er ikke noget, der kan klares på en uge. Lige nu tester jeg en ny ansigtscreme, og den skal have lov til at virke på huden i længere tid, for at jeg kan være sikker på, at den performer som jeg vil have den til. Jeg kan heller ikke teste for mange ting på en gang, for huden kan ikke følge med. For hvad reagerer den så egentligt på - det ene eller det andet?

Det er det vildeste puslespil at få alt – mine forventninger, certificeringskrav, ingrediensudvalg, konsistenser, dufte, følelser og effekter – til at gå op, og det er den vildeste følelse når det så sker. Det er derfor, at jeg er så stolt af alle vores produkter – og af det team, der er med til at få mine ideer og krav til at blive til effektive, luksuriøse og sikre skønhedsprodukter."

Kærligst, Andrea 

Favoritter til farmand

Han er muligvis lidt farvet af at dele badeværelse med Andrea, men Claus har helt styr på sine...
 

A Hint of Summer

50 ml
345,00 kr.
Please wait..
 

Spring Lovers

0 ml
995,00 kr.

Udsolgt

 

Mommy & Me

45 ml
245,00 kr.
Please wait..
 

Mommy & Me

145 ml
395,00 kr.
Please wait..
 

Golden Kiss Body Oil

50 ml
395,00 kr.
Please wait..
 

Acai Roll-on Deo

50 ml
165,00 kr.
Please wait..
 

Herbal Mint Shampoo

240 ml
225,00 kr.
Please wait..
 

Blossom Shampoo

240 ml
225,00 kr.
Please wait..

Om Hair Care

En shampoo med den rigtige lyd
Share on: