Mine 5 fedeste rejser

Au pair i Luxemburg

Min første rigtige rejse alene, var dengang, jeg skulle være au pair. Det var også første gang, jeg var hjemmefra udover efterskolen, så det var vildt. Min ambition med turen var blandt andet at lære, at tale fransk, så jeg skulle være hos en fransk familie i Luxemburg. Det blev kun til en måned hos dem, for faren i familien var sådan en klam en, der ville op og sige godnat hver aften. Der ville jeg ikke være – men jeg ville heller ikke hjem, så jeg fandt et andet sted. Det var hos en enlig far på 31, der arbejdede i Europa Kommissionen som jurist. Sønnen Paul var ni – og jeg var 17. Det fungerede bare.

Jeg gjorde rent og vaskede op, vaskede tøj og hentede Paul fra skole. Jeg skulle også lave mad til Paul og jeg, og gøre mad klar til Peter, til når han kom hjem om aftenen. Det var et godt sted at være, og jeg havde nogle gode friheder, som andre au pairs måske ikke havde. Peter gav mig lov til at sove hos den kæreste, jeg fandt, og til at drikke og feste. Jeg fik faktisk også et job på en pub, mens jeg var der. Og så gik jeg selvfølgelig i skole – det var jo grunden til at tage derned i første omgang. Jeg fik ikke lært så meget fransk – det blev mest engelsk på pubben.

Tiden i Luxemburg var meget lærerig. Jeg skulle lære at navigere i nye friheder og ansvar, i at være fornuftig og prøve grænser af. Jeg lærte mange mennesker at kende fra hele verden og var der i lidt over et år. Og så tog jeg faktisk tilbage sommeren efter og arbejde på pubben i sommerferien.

Skibums i Østrig

Tre sæsoner i træk var jeg skibums i St. Anton, Østrig. Jeg arbejde på hotel og skurede toiletter og tog imod gæster i receptionen, og var så på ski hver evig eneste dag. Der var måske to dage pr. sæson, hvor jeg ikke var på bjerget. Jeg ELSKEDE det! Et skisportssted kan været en lukket verden, og alt gentager sig. Nye turister, der kommer hele tiden, og bare fyrer den af. Samme rytmer og dagsprogrammer.

Jeg kørte nærmest kun med drenge dernede og altid nogen, der var bedre end mig. Det var faktisk ret svært at stoppe, og ikke tage derned den fjerde sæson. Kombinationen af dage på ski, og arbejdet i hotelbranchen var fed. Jeg kan huske, at jeg drømte om at få mit eget sted. Jeg kan godt lide at få folk til at føle sig godt tilpas…

Helt alene i Costa Rica

Da jeg havde været i DR nogle år, fik jeg pludselig brug for at gøre noget drastisk. Jeg havde kærestesorger, og trængte til at finde mig selv, og få styr på hvad der var op og ned igen. Jeg var nødt til at mærke efter om jeg var glad for mit arbejde, og min hverdag. Så jeg sagde op.

Jeg havde hørt, at Costa Rica var et godt sted at surfe, så det blev destinationen. Jeg købte mig et bræt, og en hængekøje, og dagene blev brugt på stort set det samme. Jeg stod tidligt op, surfede og tog hjem og spiste mad. Så gik jeg tur på stranden og fandt skaller, mediterede og sorterede skallerne. Om aftenen spiste jeg det samme mad – stegt tun med spinat og en enkelt Piña Colada. Og så skrev jeg dagbog og masser af breve til dem derhjemme.

Det blev til tre måneder, hvor jeg reflekterede godt og grundigt over mit liv, og fandt troen på mig selv og min mavefornemmelse frem igen. Det var også her, at jeg fandt nogle af de redskaber, som jeg bruger i dag, når jeg kommer i tvivl om noget eller bliver stresset.

Da jeg kom hjem til Danmark igen, var det jul, og jeg havde glædet mig til at have en helt speciel kjole på, der hang derhjemme. Men det kunne jeg glemme. Jeg havde simpelthen fået bager-overarme og tyrenakke af at padle så meget, at jeg ikke kunne være i kjolen.

Fordi jeg rejste alene, lærte jeg en masse mennesker at kende, og jeg har stadig kontakt med flere af dem. Jeg tror, at jeg lærte flere mennesker at kende, end dem, jeg mødte, der rejste to og to. Det kan virkelig anbefales, at tage sådan en tur, hvis du har mulighed for det.

Road trip med brormand

Der er kun 19 måneder mellem min bror Benjamin og mig, og vi har altid været tætte. Da han skulle deltage i et ekstrem ski event i Rocky Mountains i USA, tog jeg med. Jeg var på DR dengang, og fik lov til at lave nogle programmer om hans tur.

Så vi tog på road trip fra Canada og hele vejen ned til Los Angles. Vi brugte to måneder på at køre gennem de mange stater og fik set steder, man ellers ikke lige vil komme forbi. Vi var i Yellowstone National Park med ulve, vi besøgte alle de gode skisportssteder, deltog i X-games i Aspen – et virkelig sejt show med rigtig meget ekstremsport og dedikerede sportsfolk.

Det er noget særligt, at rejse med sine søskende, når man ikke længere er børn. Min rolle på turen var dels at researche og stå for alt muligt praktisk. Det var halsbrækkende løb, Benjamin skulle deltage i, så jeg skulle også støtte ham uden at være alt for meget storesøster. Det var udfordrende, men fedt. Turen blev til nogle programmer, vi kaldte "Skiing Rocky Mountains".

Yoga retrat

Når jeg ikke ammer mere, og den lille kan undvære mig i en uge, så skal jeg på en alene rejse igen. Det skal være en yogatur til udlandet, og jeg har allerede fundet et sted, der ser vildt ud.

Fordi jeg er hele tiden omgivet af mennesker – og ikke kun min familie – så mærker jeg behovet for at være alene. Det behov har jeg altid haft, og det er vigtigt for mig, at være alene. Så får jeg nemlig tænkt tanker, der er udover det sædvanelige hverdags-logistik. Man tænker jo længere tanker, når man ikke taler med nogen eller forstyrres hele tiden. Ro og tid til fordybelse er vigtigt. Det er blandt andet derfor, jeg elsker at køre bil.

Så. Jeg vil på yoga-tur – helt for mig selv. Og så vil jeg nyde, at sidde i mit eget selskab, og mærke at jeg savner min familie. Det er nemlig også sundt.