Tanker om kroppen efter barsel

Andrea Elisabeth Rudolph med sine to sønner og sin mand

Når hverdagen rammer og mine daglige rutiner bliver mere forudsigelige i løbet af september og oktober, så er det planen, at få mere fysisk fokus på min krop. Jeg har ikke fundet en form eller et særligt forløb, jeg tror der vil være godt for mig – jeg ved bare, at jeg skal gøre noget.

Jeg har det jo grundlæggende godt, men min krop kan godt mærke, at den har været igennem to graviditeter på kort tid, og den trænger til hjælp til at komme sig. Både for kroppens skyld, men også for min skyld. Jeg trænger til at prioritere mig selv, og det er den der gamle sang med, at man selv skal tage iltmasken på i flyet, før man hjælper de andre. Jeg skal gøre noget for mig selv, så jeg også kan være der for de andre.

Andrea Elisabeth Rudolph træner ryg

Der er nogle nybagte mødre, der springer ud i en masse motion lige efter en fødsel. Sådan en er jeg ikke. Jeg kan mærke, at min krop ikke vil have godt af det. Man er også så fyldt med alle de her hormoner, når man ammer, som gør leddene og kroppen blød, så jeg tror ikke det er sundt. I hvert fald ikke for mig. Efter min graviditet med Isolde gik jeg alt for hurtigt og for hårdt i gang med at træne, og jeg ødelagde faktisk min mave på det. Jeg fik det man kalder for en ”Toblerone-mave”, hvor mavemusklerne, der jo deler sig når maven er stor, ikke når at samle sig igen. Den hårde træning forværrede den åbning, og mine muskler er stadig åbne. Dem er jeg allerede i gang med at træne op med en helt særlig form for mavetræning, men oplevelsen har lært mig, at jeg lige skal tage den lidt mere med ro end jeg måske egentlig har lyst til.

Man kan sige, at jeg er heldig, for jeg taber mig virkelig meget af amningen. Faktisk næsten for meget. Så vægten er ikke et issue for mig, og ikke derfor jeg skal i gang med en form for træning. Jeg skal gøre det, fordi jeg skal være stærk igen, og få den gode kropsholdning tilbage.

Andrea Elisabeth Rudolph træner ben med rød elastik

Lige nu laver jeg lidt (for lidt) træning med elastik og måtte på gulvet, for langsomt at bygge min krop op indefra, før jeg går i gang med det andet, det hårde. Men det langsomme tempo – jeg får jo ikke engang sved på panden – det passer mit temperament virkelig dårligt. Jeg har lyst til hård, hård yoga, til vilde udfordringer på vandski i kabelparken og til at løbe 20 km. Jeg har lyst til alt det, jeg ikke må, og det er lidt en udfordring for mig. Det langsomme motiverer mig bare ikke.

Jeg kan bedst lide at lege mig i form, og jeg føler mig ikke hjemme i et fitnesscenter. Selvom jeg nok ville synes at cross-fit er vildt sjovt, det er bare alt for hårdt for mig og min krop lige nu. Og så lige en ekstra ting; jeg gider ikke ligne en mand. Jeg vil faktisk heller veje et kilo for meget – sexet er vigtigere end stram. I hvert fald for mig.

Andrea Elisabeth Rudolph bliver stærk med yoga

Min krop har egentlig ikke forandret sig så meget efter mine to graviditeter, men et sted har den. Meget. På den måde, at min røv er blevet uendelig flad. Jeg har altid haft en rund røv – med fylde – men den er virkelig flad nu, helt træt. Jeg kan mærke den, når jeg går – sådan på slaskemåden. Det er bare et spørgsmål om at træne den op, så jeg stresser ikke over det. Men det er et punkt, der står på listen…

Og så kan jeg selvfølgelig mærke en forandring i min mave. Musklerne er separerede og muskulaturen er meget åben. Det giver mig en følelse af sårbarhed – mest i mit hovedet, men jeg har det bedst med at føle mig stærk og i fysisk kontrol. Derfor er jeg startet her med særlige øvelser hos en specialist, og jeg er ikke bekymret. De skal nok blive stærke igen.

Andrea Elisabeth Rudolph med sin sub

Det kræver tid og er et større arbejde at få sin krop i form, når man er 40, end hvis man var 20. Genopbygningen tager længere tid, ligesom bindevævet opfører sig anderledes når det er 40. Jeg har ikke noget imod at ældes, og det er slet ikke mit mål at ligne en 20årig igen, men jeg kan da godt ærgre mig lidt over, at jeg ikke værdsatte min unge krop noget mere dengang jeg havde den. De der 20årige bryster – dem kunne jeg vist godt have været lidt mere stolt af.

Planen er altså, at styrke min krop i efteråret. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal vælge, at kaste mig ud i – så jeg tager gerne imod gode forslag og erfaringer….

Kærligst, Andrea 

Share on: