Dagbog fra Copenhagen Fashion Summit 2019

17.05.2019

Rudolph Care teamet har mæsket sig i viden og inspiration de seneste to dage til Copenhagen Fashion Summit 2019 – en konference der kun bliver mere og mere aktuel.  
Copenhagen Fashion Summit er verdens førende konference for bæredygtig mode. Den samler beslutningstagere fra hele modeindustriens værdikæde til en snak om, hvordan vi kan rodfæste bæredygtighed stærkt og permanent dybt i industriens kerne. Men, bæredygtighed, hvad vil det egentlig sige?

 

Bæredygtighed i mere end én forstand

Modeindustrien har i mange år haft andenpladsen som den mest forurenende industri i verden, hvor kun olieindustrien kan overgå dem. Det er en industri, som hver eneste dag sætter store aftryk på kloden - hvilket Copenhagen Fashion Summit nu har adresseret og sat fokus på i 10 år. Men bæredygtighed er mere end CO2-kvoter og reduceret vandforbrug – det handler også om mennesker. Etik og social bæredygtighed er derfor store emner på Copenhagen Fashion Summit, hvor arbejdsforhold og særligt ligestilling sættes i fokus. Denne udfoldelse af bæredygtighedens mange kroge og nicher er uendeligt vigtigt for at paradigmeskiftet, som modeindustrien hungrer efter, kan implementeres så vedholdent som overhovedet muligt. 

Årets nøgleord

Mange talere har været i stolene på Koncerthusets storslåede scene gennem de sidste to dage, og vi er igen i år blevet bekræftet i, at selv når ligesindede sjæle samles, fødes der nye, innovative og visionære ideer til en mere bæredygtig modeindustri. Nøgleordet for dette års summit er derfor samarbejde. At samle en hel industri om en fælles agenda, hvor aktørerne til dagligt løber om kap og konkurrerer, er enestående og inspirerende. Og noget skønhedsbranchen godt kunne lære af. For når alt kommer til alt, er man kun konkurrenter, hvis der er en planet at være konkurrenter på.

Youth Fashion Summit kalder på handling – nu

Fra morgenstunden på Copenhagen Fashion Summits anden dag blev vi dog af Youth Fashion Summit på proaktiv vis mindet om, at vi ikke er i mål med bæredygtigheden endnu. Youth Fashion Summit er den unge generations summit, og de gav med selvsikkerhed og alvor i stemmen Koncerthuset en visionær og handlekraftig saltvandsindsprøjtning. Et ungt reality check, om man vil. De unge talere adresserede blandt andet det åbenlyse faktum, at vi nu har snakket om bæredygtighed i modeindustrien i 10 år, og at det for alvor er på tide at handle. Youth Fashion Summit var en kritisk og vigtig stemme, som Copenhagen Fashion Summit havde brug for – vi nød det og blev bekræftet i, hvor meget vi kan lære af den nye generation. 

10 år - ét fælles sprog

Copenhagen Fashion Summit har nu eksisteret i 10 år, og vi oplevede særligt ved dette års summit, at man har udviklet et fælles sprog – man er enig om, hvad der skal arbejdes på, der er ikke flere undskyldninger for ikke som minimum at tage bæredygtighed i betragtning, og der er blevet skabt en konsensus. Man bliver nød til at gøre det bæredygtige valg til det mest tiltalende valg. Man bliver nød til at højne sporbarheden i sin værdikæde, gøre den gennemsigtig og give forbrugeren en fornemmelse af vigtigheden af bæredygtighed. Det er vigtigt, at bæredygtig mode bliver tilgængeligt for alle – folkeligheden skal findes frem og det skal gøres normativt. Og sidst men ikke mindst, at bæredygtighed skal højne værdien af vores produkter – ikke forringe dem. 

Vi drømmer videre…

Vi afslutter endnu engang Copenhagen Fashion Summit med at drømme videre. Rudolph Care drømmer om et beauty summit, som kan være for os, hvad Copenhagen Fashion Summit er for modeindustrien. En endnu større drøm vil dog være, hvis Copenhagen Fashion Summit en dag forenede sig med skønhedsindustrien. Vi er to tæt forbundne industrier, der konstant følger hinanden i strømninger, trends og inspiration – og det er derfor kun nærliggende, at vi slår pjalterne sammen. Vi blev særligt glade, da HKH. Kronprinsessen gav liv til selvsamme tankegang i sin åbningstale, da hun sagde ’We need to look to other industries for inspiration’. Så, en lille bøn til Eva Kruse (CEO, Copenhagen Fashion Summit) er at lade vores to industrier, mode- og skønhedsindustrien, arbejde sammen om kærligheden til vores fælles planet og nedbringe den fælles eksistentielle trussel, vi alle sammen står overfor.  

Favoritterne til CPH Fashion Summit
Share on: