Iværksætterbeundring: Thor Thorøe

Rudolph Stories er nået til vejs ende med artikelserien Iværksætterbeundring, og vi runder af med den sidste ildsjæl i rækken, Thor Thorøe – grundlægger af Social Foodies. Mange kender måske Social Foodies for lækre is eller fortryllende flødeboller, men der ligger meget mere bag de velsmagende lækkerier. Social Foodies er et bæredygtigt kvalitetskoncept og socialøkonomisk virksomhed, som hjælper udsatte gennem projekter i både Afrika og Danmark. Dét er beundringsværdigt, og vi har derfor spurgt Thor ind til livet, tankerne og drømmene som iværksætter.

Rudolph Stories beundrer Thor Thorøe - grundlægger af Social Foodies, og vi har spurgt ham ind til livet og drømmene som iværksætter

Foto: Alona Vibe

Hvordan startede det hele?
”Det hele startede i Afrika i 2010, hvor jeg investerede i en natklub, men hurtigt lavede den om til en chokoladefabrik. Herefter fulgte en del flere investeringer i Afrika, bl.a. en isbutik i Kampala, Uganda samt et mejeri i Mozambique. Til sammen har disse projekter hjulpet flere tusinde mennesker ud af den dybeste fattigdom. Jeg tror meget på det enkelte menneske og dets evner til at overleve og sikre for sig selv. Det var, hvad disse projekter gav, og konceptet går i dag videre – vi forsøger at ændre industrien ved netop at købe direkte fra småfarmerne og skære alle de fordyrende mellemled væk. Det er et system, som har overlevet siden de første europæere rejste af sted for 500 år siden.”

Thor Thorøe fra Social Foodies er den sidste beundringsværdige iværksætter i denne omgang - på Rudolph Stories

Hvordan mærker du din passion?
”Jeg tænder på at gøre andre mennesker glade. Jeg er dybt afhængig af det kick, det giver mig, at lave kvalitetsprodukter til kunderne eller hjælpe en fattig bonde til at komme af med sine råvarer.”

Hvad driver dig videre, når du møder modstand?
”Jeg arbejder mig ud af det, men jeg har også brug for de stille løbestunder i skoven eller ved vandet. Mødet med positive mennesker og at mærke DERES energi betyder også meget for mig.”

Thor Thorøe er en beundringsværdig iværksætter, og Rudolph Stories har derfor portrætteret ham ud fra et par spørgsmål om livet og drømmene som iværksætter

Hvad drømmer du om for Social Foodies?
”Social Foodies bliver forhåbentlig et internationalt brand på et tidspunkt med mange butikker rundt om i verden, hvor unge mennesker kan tjene lidt ekstra penge til studiet. Jo flere butikker, desto flere råvarer skal vi købe fra bønderne, og desto rigere bliver de. Jeg ser også gerne, at vi kobler de unge mennesker sammen med de mange afrikanske projekter, vi har gang i, og åbner deres øjne for en helt anden verden.”

Hvis ikke du havde skabt Social Foodies, hvad havde du så lavet?
”Jeg havde helt sikkert lavet noget andet med fødevarer – jeg har allerede et par andre interessante projekter kørende oppe i mit hoved, som ligeså stille begynder at tage form. Så når jeg har udtjent min værnepligt hos Social Foodies, så bliver det nok det næste.”

Hvad gør du for at finde en balance mellem iværksætteriet og hjemmelivet med familien?
”Det er svært. Når man er iværksætter, så fylder det hele ens privatliv – man er jo ét med sin virksomhed. Den er hele din identitet. Det er også derfor, at man skal sørge for at virksomhedens DNA ikke afviger for meget fra sit eget DNA. Hvis det mistes, så er der to ting at gøre - at træde ud af virksomheden, eller kæmpe for det, som jeg har gjort med Social Foodies og andre projekter i Afrika.”

Foto: Alona Vibe

Rudolph Storis beundrer Thor Thorøe som iværksætter af den bæredygtige og socioøkonomiske forretning, Social Foodies

Hvilke råd vil du selv give til andre, der vil i gang med iværksætteriet? 
”Hold fast i dine egne værdier og arbejd hårdt for at nå dine mål.”

Kan du beskrive 2018, som du gerne ser det, med ét stikord? 
”Overskud.”

Foto: Sienna Rousseau

Shop Bloggen
Share on: