Langsom livsstil

16.10.2018

Hvad er langsom livsstil?

Det er titlen på min nye bog, hvor jeg undersøger kunsten at få ro på i en travl hverdag. Jeg har researchet den internationale Slow Movement og interviewet en række eksperter om behovet for blandt andet fællesskab, fordybelse, bedre søvn, afslapning og bæredygtighed – bedre livskvalitet og mere kvalitetstid!
Ud fra dette er langsom livsstil et begreb, jeg har formuleret i et forsøg på at sætte ord på og samle noget af det, jeg ser fragmenter af rundt omkring: Tendenser, der peger i retning af behovet for mere ro, mere natur og en ny måde at gøre tingene på.

Tanken er, at vi bør nyde timerne og minutterne i stedet for blot at tælle dem og måle dem i effektivitet og produktivitet. Det handler om at gøre sig umage med livet i et menneskeligt tempo i stedet for at gøre alting så hurtigt som muligt. Kvalitet frem for kvantitet. Et liv, hvor vi er reelt til stede.  

Bogen er et langsomt opgør med travlhedens tyranni og en opfordring til at sænke farten og skuldrene lidt, og tage os tid til at få det bedste – ikke nødvendigvis det meste – ud af livet.

 

Hvorfor er det noget, vi skal kende til?
Det handler om at ruste sig selv (og sit nervesystem) til at kunne have det godt i en hurtig verden. For at kunne det, er man nødt til at kunne finde ro, tage pauser og slappe af. Simpelt, som det i princippet er, lige så sindssygt svært er det for mange af os, fordi vores systemer er i konstant alarmberedskab.

Jeg tænker på det som at køre bil. Nogle distancer kræver første gear, andre kræver femte. Altså gælder det om at blive god til at skifte gear alt efter kørselsforholdene. Der er tidspunkter, hvor det er bedst at køre langsomt, og så er der tidspunkter, hvor man skal accelerere. Rigtig mange af os er vant kun at have foden på speederen, og så kan man ende med at crashe.

Jeg tror på, at den langtidsholdbare løsning for vores livskvalitet er langsom. Som Svend Brinkmann siger i min bog, så ER der et tidspres i det moderne samfund. Det er ikke bare en oplevelse, men en realitet. Vi har ikke tid til bare at sidde og falde i staver og nyde synet af vinden i trækronerne, men skal organisere noget sådant under overskrifter som meditation eller mindfulness, for at det er legitimt, siger han blandt andet.

Jeg kender folk for hvem, det er helt normalt at få smagen af blod i munden hver dag på job. De er kede af ikke at se deres børn og føler sig fanget i rotteræset. Det tempo tager vi med ind i vores fritid, som vi booker op med to-do’s, aktiviteter, og vi kender nok alle oplevelsen af jonglere søvnløshed med deadlines, møder, madpakker, motion, forældremøder, ferieplanlægning, frisørtid og onsdagssex, inden vi stakåndet kollapser på sofaen om aftenen og krøller os symbiotisk sammen med vores iPhone, så vi kan uploade endnu et foto på Instagram af #detperfekteliv.

Arbejdsmarkedet oplever stigende tempo og flyvende forandring i disse år. Den moderne maraton-triatlon-dyrkende leder, der er på evig jagt efter god bundlinje og effektivisering, kræver, at hendes medarbejdere er forandringsvillige og robuste. For nogle er det super spændende, for andre, tja, der kan vi jo lige kigge på stressstatistikkerne:

Ifølge Statens Institut for Folkesundhed er stress et stigende folkesundhedsproblem. Stress og depression bliver de væsentligste kilder til sygdom i år 2020. I Danmark er 35.000 danskere sygemeldt på grund af stress – hver dag! 12 procent har symptomer på alvorlig stress næsten hver dag. En halv million danskere føler sig udbrændt på jobbet, og 30.000 tilfælde af stress fører til hospitalsindlæggelser.
Stress fører ofte til depression og angst.

Dér endte jeg selv efter at have drønet rundt i deadlineræset alt for længe. Det er blandt andet en af bevæggrundene for mig for at skrive denne bog – og jo mere jeg har researchet, jo mere kan jeg se,  hvordan den moderne livsstil i accelerationssamfundet på mange måder har en nedbrydende effekt på den mentale og fysiske sundhed for mange mennesker.

Når det så er sagt, så er det klart, at intet er for alle, og hvis du trives med høj puls og sved på panden, og det fungerer fint for dig, så er det jo bare perfekt. I så fald vil du nok synes, min bog er spild af tid.

 

Er det ikke bare endnu en livsfilosofi, vi skal få dårlig samvittighed over ikke at kunne leve efter?

Jeg tror ikke på kollektive facitlister, og dem finder man heller ikke i min bog. Det er blot min udforskning af The Slow Movement og min personlige (gen)opdagelse af det langsomme liv – tilsat eksperters viden, lavpraktisk inspiration og mere end 100 enkle tips.

Langsom livsstil er ikke dogmatisk og doserende, men kommer blot med bud på, hvorfor og hvordan vi med fordel kan øve os i at få ro på, finde fordybelse, sove bedre.  For nogle vil langsom livsstil være at få sig en have og invitere til fællesspisning. For andre er det måske at gå til yoga en gang om ugen, købe en dumbphone eller plante tomater i drivhuset. For andre drejer det sig om digital detox, for nogle handler det om miljøaktivisme eller partipolitisk arbejde eller blot at kigge det menneske, man har en samtale med, i øjnene.

Det smukke er, at alle frit kan lave deres egen fortolkning af det og gøre det i eget tempo. Jeg er ikke ude på at afskaffe internettet, travlhed, madpakker, bleskift, kæresteproblemer og alle de andre ting, der udgør vores liv. Jeg plæderer ikke for, at vi skal gå tilbage til den stationære telefon, eller sige vores job op og flytte på landet.

Jeg er sådan set bare ude på, at vi giver os selv lov til at slappe af og finde tilbage til en rolig sindstilstand. Langsom livsstil er min invitation til ro og reflektion og handler om at tage sig tid. Tid til det vigtige i livet. Hvad end det så er for dig...

 

Kan du give os et tips til langsommere livsstil?

Man kan ikke få ro på hurtigt. Det er en proces, der tager tid. Et slow-fix, kunne man kalde det. Noget af det jeg selv gør for at øve mig på det er:

Styre skærmtiden
Jeg har opdyrket den vane først at tjekke min telefon for mails og de sociale medier, når jeg har spist morgenmad og kysset min familie farvel. Jeg forsøger (og lykkes sjældent) med at styre min skærmtid, så jeg ikke er online 24/7. Jeg gider bare ikke blive totalt narkomanhjerne.

Sænk farten og træk vejret

Det er sundt sådan rent fysisk at sænke farten ved at gå, tale og spise langsommere. Det giver også bedre plads til et roligere åndedræt. Et tip til at berolige vejrtrækningen og således nervesystemet er at lukke højre næsebor og kun trække vejret ind og ud af venstre næsebor i et par minutter.

Kom ud i naturen
Forskning understøtter det, som vores allerede krop godt ved, nemlig at det er sundt for os at opholde os i naturen. I Japan praktiserer man Shinrin-yoko, der betyder ”skovbad”, hvilket går ud på at være i skoven og suge dens stimuli til sig.

En ting ad gangen
Er der noget, der er gået fløjten i accelerationssamfundet, så er det vores evne til fordybelse. Multi-taskning er dybt ineffektivt og vores evne til at fastholde opmærksomhed på én ad gangen er blevet stærkt udfordret. Den kan man genoptræne ved at meditere, læse en god bog, gå på museum, lytte til musik eller løse en arbejdsopgave uden at gøre alt mulig andet samtidig.

I ”Langsom Livsstil – Kunsten at få ro på” får du mere end 100 tips. Bogen udkommer den 10. november på forlaget Rosinante & Co.

Karen har givet os 5 bøger, og hvis du vil være med i lodtrækningen om en af dem, så fortæl os hvordan du 'får ro på' i en hektisk hverdag. Vi trækker lod blandt kommentarerne på fredag den 4. november, og sender en Body Balm med, som du kan nyde langsomt.

 

 

 

Acai Body Balm

Kropspleje

Se alle kropsprodukter

Acai Body Oil

 

Acai Body Balm

145 ml
425,00 kr.
Please wait..
 

Acai Body Soap

250 ml
145,00 kr.
Please wait..
Share on: