5 søndagsaktiviteter, som får dig helt ned i gear

28.10.2018

Mange har tendens til at fylde weekendens dage med ligeså mange aktiviteter som hverdagene. Det, synes vi, er værd at tage op til overvejelse, og derfor kommer vi med vores bud på fem aktiviteter til en dejlig, langsom søndag. 

Det kreative hjørne

1) Nyd alt det grønne, gule og nøgne 
Gå en tur. Og gør intet andet end det. Hvad enten årstiden byder på lysegrønne knopper på træerne, gullige og gyldne nuancer eller nøgne og frostkolde omgivelser, har hver sæson sin charme. Giv dig hen til naturen eller noget så simpelt som dit lokale nabolag. Lyt til vinden, træerne og fuglene, og hvis du ikke helt vil undgå input, kan du jo sætte et podcast på i høretelefonerne (vi anbefaler Gwyneth Paltrows podcast, The Goop Podcast). Kroppen og sindet vil takke dig for opmærksomheden. 

Efterårets farver

2) Vær lidt krea.. eller prøv på det
Langt de fleste finder ro og et pusterum i kreative aktiviteter, fordi hjernen kun skal koncentrere sig om netop det. Det kan være noget så simpelt som at farvelægge et billede i en malebog med ungerne, eller at skrive sine tanker ned i en dagbog. At strikke, hækle eller sy er også populære (og bæredygtige) aktiviteter, når hjernen skal have ro. I øjeblikket er det oplagt at kaste de kreative evner over et halloween-græskar, for så at gå over til at flette julehjerter og folde musetrapper om en månedstid. Hvad end du er en garvet kreativ sjæl eller ej, er det vigtigste hengivenheden til aktiviteten. Din hjerne finder nemlig ro og hvile i den ene aktivitet, du fordyber dig i, når du udfolder dig kreativt. 

3) Se dig selv og din krop
Hvis du er en af de heldige, som har et karbad, så fyld det op. Og hvis ikke du er, kan du nøjes med et fodbad. Lav forinden en kop te, sæt din yndlingsmusik på eller find bogen frem, som du alligevel ikke kan slippe. Se dig selv, se behovet for ro, og husk, at det er helt okay at trække stikket og lave absolut ingenting. 

Græskar

Andreas hjemmespa i badekar

4) Slå dig ned med en serie
Find en af de serier frem, som alle snakker om og se, hvad den kan. Og lad være med at nøjes med ét afsnit – du må godt lade dig rive med. Det såkaldte begreb binge watching er hos mange en afstressende handling, hvor man for en stund lukker omverdenen ude og fordyber sig i en series univers. Mange vil endda anskue det som beroligende at slå hjernen fra og lade de kontinuerlige indtryk fra de fiktive karakterer få din hjerne til at koncentrere sig om detog kun det. 

5) Dyrk yoga
Yoga er noget nær det bedste, du kan gøre, hvis du vil have ro i sindet. På yogamåtten er der ingen konkurrence,og det er faktisk lige meget, om du er god eller dårlig, smidig eller stiv som et bræt – så længe du gør, hvad du kan, og trækker vejret gennem hver bevægelse. Yoga betyder ’forening’ eller ’forbindelse’ på sanskrit, og det er netop det, du får i din praksis – forbindelse og forening mellem krop og sind. Yoga er blevet populært, og mange bruger det som et frirum i en presset hverdag. Derfor findes der også mange, skønne yogacentre rundt omkring i landet,og der er stensikkert et tæt på dig. Fra tid til anden har vi morgenyoga på Rudolph Care-kontoret, hvor dygtige Malene Bak kommer og underviser os. Det giver os en ro, som ikke kan sammenlignes, samtidigt med at det jo er skønt at blive strakt igennem og trække vejret helt ned i maven.

Yoga på Rudolph Care kontoret

Yoga

Shop Bloggen
Share on: