Søsterskab og samarbejde

19.11.2018

Som søstre og forretningskvinder har Andrea Elisabeth Rudolph og hendes søster, tekstildesigner Cecilie Elisabeth Rudolph, i år slået pjalterne sammen om Rudolph Cares design af årets juleudtryk. Læs med, når de i samtale med hinanden og Rudolph Stories fortæller om, hvordan søsterskabet og samarbejdet fungerer, forenes og forstærkes i sådan en opgave.

Cecilie Elisabeth Rudolph & Andrea Elisabeth Rudolph

Hvad er ideen til jeres samarbejde udsprunget af?

Andrea: "I bund og grund er det ikke første gang, vi arbejder sammen, fordi vi samarbejder jo faktisk hele tiden og altid. Erhvervssamarbejdet udspringer af mit og Cecilies søsterskab, fordi det ligger så naturligt i os. Vi har altid samarbejdet som familie igennem op- og nedturer i de forskellige roller, vi nu har, og vi sparer med hinanden hen ad vejen. Men når vi samarbejder i vores erhverv, er det nu, men også tidligere, mig der har rakt ud efter Cecilie, fordi jeg ønsker mig hendes design i mit univers. Det er jo faktisk også Cecilie, som har designet printet til vores solserie i Rudolph Care, imens hun gik på Central Saint Martins i London (red. kunst- og designskole i England)." 

Cecilie: "Solserie-printet havde jeg med hjem til jul engang for at vise noget af det, jeg gik og arbejdede på. Der blev du helt forelsket i det, og der startede det hele faktisk for første gang." 

Andrea: "Efter dengang har det altid ligget i kortene, at vi skulle samarbejde igen. I denne omgang kom samarbejdet også naturligt i stand, fordi Rudolph Care stod foran et nyt designprojekt til julegaveæskerne, Acai Body Lotion og Acai Body Balm."

Cecilies arbejde

Hvordan blev i enige om det hele, og hvad var inspirationen?

Cecilie: "Vi tog de første skridt i samarbejdet, da vi holdt et briefingmøde. Her blev jeg sat ind i udgangspunktet, drømmene og ikke mindst, hvad juleæskerne skulle indeholde. Jeg blev også givet en bunke nøgleord. Det var ord som glow, lag-på-lag, hud, acaíbær og Amazonas – alle de karakteristiske nøgleord, som defineres i og omkring Rudolph Care universet. Andrea havde mange ideer – både til hvad hun ville have og ikke vil have.  Det skulle ikke være tuttenuttet, småtegninger eller fyldt med blomster. Og jeg skulle naturligvis ramme nogle farver, som kunne passe ind i Rudolph Cares øvrige produktkategorier og univers. Det måtte også gerne være abstrakt, og så skulle det være et design, som også ville kunne fungere efter jul. Her var et vigtigt element også funktionaliteten af gaveæskerne. De skulle bærer et print, som indbyder til at beholde dem og bruge dem som opbevaring på eksempelvis badeværelseshylden eller på kommoden i soveværelset. Æskerne skulle som andet emballage ikke blive til affald, men leve videre i hjemmet." 

Idé fase til design samarbejdet mellem Andrea og Cecilie Elisabeth Rudolph

Andrea: "Jeg er slet ikke lige så visuelt anlagt, som Cecilie er – jeg har svært ved at beskrive og forklare, hvad jeg forstiller mig. Men så snart Cecilie viste mig de mange konkrete designforslag, kunne jeg med det samme mærke, hvad vi skulle gå med. Sorteringsprocessen var jeg god til. Og dér har vi virkelig haft en fordel i, at vi kender hinanden så godt. Cecilie kender min smag og den stil, jeg søger, og hun har formået at afdække alle de tanker, drømme og nøgleord, som vi gav hende fra start. Jeg er så stolt af gaveæskerne. De er fremstillet af 100% genbrugsmateriale, de er Svanemærkede, fremstillet i Danmark og så afspejler de, hvad man får. Bæredygtig luksus - uden en alt for stor æske fyldt med glimmer. Det elsker jeg at kunne sige."

Kan du, Cecilie, beskrive arbejdsprocessen, når man designer et print?

Cecilie: "Jeg kunne mærke, at netop lag-på-lag elementet var vigtigt for Andrea, da det i høj grad er filosofien bag selve indholdet af gaveæskerne. Min proces er også en slags ”lag-på-lag-arbejde”, hvor jeg lige så stille bygger op til et endeligt design. Først er der processen, hvor jeg sætter mig ind i kundens behov og researcher. Efterfølgende går jeg på eventyr og dykker ned i det eksperimenterende lag, hvor jeg prøver at få hold på mine ideer ved at lave en helt masse skitser og markmaking (red. forskellige udkast til mønstre, linjer og teksturer) – her var jeg faktisk helt ude i at tænke, om jeg kunne male med Rudolph Cares cremer og olier, og prøvede mig frem for at se, hvilke farver og teksturer, det kunne give mig. Efterfølgende kommer laget, hvor jeg, på baggrund af researchen og alle eksperimenterne, prøver at samle trådende og begynder at kreere de endelige designudkast. Til sidst ender jeg med en masse designforslag til min kunde, som han eller hun skal udvælge. Det markmaking-eksperiment, som er grundstenen i det endelige Rudolph Care design, er lavet af silkepapir, og er en slags collage. Jeg havde specifikt valgt silkepapiret, fordi det er gennemsigtigt og giver en fornemmelsen af lagpålag, tekstur og har et organisk udtryk."

Markmaking og ideer til designssamarbejdet

Hvordan har det været at forene jeres erhverv og forretninger som søstre?

Andrea: "Jeg synes, at det er så rart at kunne hjælpe hinanden. Man ønsker jo hinanden det bedste. Men jeg hyrer ikke Cecilie til de opgaver, hun laver for Rudolph Care, af velgørenhed – jeg gør det, fordi jeg synes, at hun leverer et vidunderligt stykke arbejde. Men det er jo kun fedt, at det også støtter hendes forretning." 

Cecilie: "For mig er det virkelig spændende at blive draget ind i Andreas virksomhed. Jeg lærer enormt meget af det. Ikke kun som designer, men også som forretningsejer. At observere hvordan Andrea kører sin forretning og hele hverdagen i Rudolph Care er meget inspirerende og lærerigt. I vores samarbejde får jeg også et større indblik i, hvordan det er at være på den anden side af bordet, da vi er i familie – det har en kæmpe værdi, at jeg har mulighed for at se mig selv, Andrea og vores samarbejde oppefra og lære af det, til når jeg samarbejder med andre virksomheder. Andrea har naturligvis en masse erfaring og et forspring i den forstand, at hun har haft forretning meget længere, end jeg selv har. Det er derfor en ret unik sparing at være så tæt på." 

Andrea: "Og så er vi jo bare gode til forskellige ting. Jeg synes jo, at Cecilies studie her er det skønneste sted i byen – man kan jo gå på opdagelse i alt. Men også, at vi kan lade os inspirere af hinanden og hinandens måder at gøre tingene på. Jeg bliver altid inspireret af alt det, Cecilie har gang i hernede (red. i Cecilies værksted på Frederiksberg)."

 

 

Adskilles eller forenes søsterskabet og samarbejdet?

Andrea: "Det hele forenes. Helt klart. Vores samarbejde er jo egentlig bare er en naturlig forlængelse af vores søsterskab, og jeg synes kun, at det er sjovt, når det bliver professionelt - og at vi også kan være søstre i sådan et sammenhæng. Vi taler som sådan ikke om følelser i samarbejdet, men det gør ikke, at der sker en adskillelse af de to verdener – vi holder det både fagligt og søsterligt, og der er en ærlighed og et kendskab mellem os, som virkelig styrker os." 

Cecilie: "Jeg føler, at vi altid har respekt for hinanden, vores forretninger og vores færdigheder. Vi ved, at vi har hver vores styrke, og vi kender hinandens svagheder. Det er måske derfor, at de helt store følelser omkring vores samarbejde ikke behøver at være så udtalte. Det er et meget intuitivt samarbejde, hvor vi i det også har et helt vidunderligt søsterskab." 

Shop samarbejdet
Share on: